- Du å jag Alfred

Alla inlägg under oktober 2011

Av duochjagalfred - 12 oktober 2011 15:19

Full snurr under lunch idag. Annars är det ju en riktig döperiod nu när alla håller i sina pengar till julklappar så en dag med bättre dagskassa är väldigt välkommen nu när jag ska ut med en lön till inom kort.

Känner mig trött och frusen men bara att hålla igång för ikväll ska jag på turistgruppsmöte igen.

Blåser riktigt kalla vindar utanför fönstret och det känns att vintern är på intågande.

Att va på jobbet 6 dagar i veckan gör verkligen att man blir hemmablind. Orkar lixom inte ändra om och göra fint, allt får bara stå och samla damm och det är det värsta som finns. Men finns inte orken så gör den inte och jag måste börja lyssna på kroppen istället för huvudet.

Hyresvärden på jobbet är i alla fall den bästa och hjälper mig att måla om den gamla lokalen så jag slipper det!

Funderar på att dra ner på sortimentet av grejor nu när jag ska utöka fiket. Det kostar för mycket att ha en massa grejor på hyllorna helt enkelt.




Av duochjagalfred - 11 oktober 2011 12:08

Nu är det officiellt, Fredrik ska byta jobb!

Han har länge velat jobba i skidpatrull och nu har drömmen gått i uppfyllelse.

Han kommer att jobba på Björnrike under vintern.

Det är just det som ställer till det lite när det gäller barnvakt till Alfred. Jag måste ju börja jobba 50% nu när C börjar jobba nästa onsdag och vi har ingen dagisplats förrän till nästa höst. Freddan har ju även brandjour och även fast han är hemma från jobbet på Björnrike men har brandjour måste vi ha en backup om han måste åka ut på larm.

Jag och Freddan har pratat mycket om det men jag tyckte absolut att han skulle ta jobbet om det är det han vill göra.

Man spenderar alldeles för mycket tid på sitt jobb för att gå omkring och vantrivas! Det kommer att fixa sig på ett eller annat sätt och Freddan är värd det här 1000 gånger om och jag är så himla glad för hans skull!

Han är bara anställd över vintern men i värsta fall får han ta ut pappaledighet över sommaren så får jag jobba mer istället.




Av duochjagalfred - 9 oktober 2011 16:48

Idag kom den första snön!

Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Har ägnat halva dan åt att baka.

Gjorde kladdkaka, Foccacia , och kolapaj med lingon.

 

När baket var klart skulle jag leta fram Alfreds tossar och vantar som vi köpt i märket Lindberg.

   

Dessvärre hittade jag dom inte :-( Vet i tusan vilket bra ställe jag lagt dom på...

Som tur var hade vi fått ett par begagnade skintossar som gick lika bra att använda. Hundarna fick ut och jaga snöbollar och vi gjorde en snölykta som ska få lysa fint ikväll. (i morgon har den nog smält bort)

Nu ska vi göra oss i ordning och åka ner till m och p som bjudit på middag.

        


Av duochjagalfred - 8 oktober 2011 18:30

Sålde mycket frukostbröd i morse   

Bad "gubben pettsson" göra iordning utflyktsfika så det skulle va klart tills jag slutade jobba så vi kunde skynda oss ut i skogen innan det blev mörkt.

Det var år sen vi sist var till furubergstjärn så dit fick det bli att vi åkte.

Vägen var jättedålig så vi bestämde oss för att parkera och ta en längre promenad.

Hundarna sprang i skogen och jagade varenda fågel som flög förbi.

Alfred satt i ryggsäcken och var på ett strålande humör. "Pratade" och skrattade om vartannat.

Det är såna här stunder som gör ett liv!

     

      


Av duochjagalfred - 7 oktober 2011 19:29
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av duochjagalfred - 6 oktober 2011 14:43

Sådär ja! Nu KANSKE det börjar hända saker. Jag och C ska på möte med arbetsförmedlingen på fredag kl 17.00 och sen ska det FÖRHOPPNINGSVIS gå smärtfritt med pappershanteringen så C kan börja jobba hos mig inom en snar framtid och jag kan få fortsätta min mammaledighet. Miljö & hälsa var och tittade på köket igen häromdagen och nu tutar jag och kör och försöker fixa till det som behövs för att vi ska få börja baka fikabröd och tårtor själva. Min gamla lokal är nu tömd och målarfärgen ska fram och upp på väggen och sen ska vi försöka hyra ut den som möteslokal för tex möten och minnesstunder. På det sättet kan vi göra smidiga lösningar och få mer rulljans på fikat. Ingen aning om behovet finns men man måste ju försöka för att få reda på det. Genom att jag tar den gamla lokalen får jag mer lagerutrymme oxå vilket kommer att behövas + att jag kan ha både en personaltoalett och en för kunderna.

Måste ju utöka företaget för att kunna ha kvar C även efter att jag själv kliver på igen så nu håller vi alla tummar och tår att det ska funka.


Av duochjagalfred - 5 oktober 2011 15:36

Ibland blir jag så in åt helsike less på allt.

När något börjar krångla står det inte på förrän ALLT börjar krångla.

* Vi har fortfarande inte hittat någon ny bil, och inte heller sålt vår.

* Vår nya dator har lagt av och i den fanns ALLA bilder på Alfred från förlossningen och framåt.

Att laga datorn går på garantin men att rädda bilderna kommer att kosta mellan 4000-10 000:-

* Bara att skicka datorn kostar 1000:-

* Vi har fortfarande inte fått tag på nån kamin

* Har skaffat en friggebod men bara att frakta den genom byn hem till oss kostar minst 2000:-

* Fortfarande ingenting löst på jobbet.

* När det blir klart att C kan börja jobba måste jag börja jobba 50% vilket innebär att jag på något sätt måste trolla fram en barnvakt 50%


Slutsats: Vilken tur att man inte är gjord av maräng *hahaha*


 

Av duochjagalfred - 1 oktober 2011 09:35

Alfred hostade hela natten till fredag. Var troligtvis medicinen som gjorde att han skulle hosta upp allt slem. Jag var orolig och kunde inte sova.

Direkt efter jobbet igår åkte vi till Hedeviken för att gratta kusin M sen hon fyllde 40. Blev bjudna på jättegod mat på mosters altan.

Åkte hem vid 21.30 tiden. I morse var jag så trött att jag bara ville dö.

Darlingen va snäll å åkte upp på jobbet och satte in den första plåten med frukostbröd medan jag gjorde mig i ordning <3

Frukostbrödet tog slut på 20 minuter idag! Förra veckan fick jag över.

Svårt att beräkna såhär i början...

Ikväll ska vi på middag igen. Hembygdsföreningen ska ha middag för alla som var med och hjälpte till i Brudkronan. Vi ska ha ett helt gäng hos oss på fördrink innan.

Ska bli så himla kul!


Ovido - Quiz & Flashcards