- Du å jag Alfred

Alla inlägg under augusti 2011

Av duochjagalfred - 26 augusti 2011 15:25

En äldre herre brukar vara in till mig på jobbet.

Han fikar och vi surrar om allt mellan himmel och jord.

Han berättade för mig för nån månad sen att ett av hans barnbarn har ett hjärtfel sen födseln och väntade på operation.

Idag var han in och berättade att den lilla tjejen opererades i går på sveriges enda sjukhus som utför dessa operationer på barn.

När dom plockat ut hennes hjärta såg dom att hålet var större än röntgenplåtarna kunnat visa och att hjärtklaffen höll på att åka in i hålet vilket hade medfört att hon inte överlevt .

Dom sydde för en bit gore-tex över hålet (!) som ska växa ihop med kroppen och även något som ska hjälpa till att pumpa runt blodet.

Hon ligger nu nedsövd med 3 olika drenage.

När han visade mig en bild på den stackars tjejen full av slangar brast hela mitt hjärta och jag kunde inte längre hålla tillbaka tårarna.


Tack gode gud för att Alfred är frisk!

För varje barn som föds frisk ska vi vara oerhört tacksam.

Man får ett helt annat perspektiv när man hör vilken olycka som drabbar vissa. Vad spelar det för roll att ha de senaste modet, eller de dyraste prylarna egentligen?

Av duochjagalfred - 26 augusti 2011 11:46

Idag fyller en av våra vänner i Hedeviken 40 år .

Tänk att man har så gamla vänner ;-)

Av duochjagalfred - 25 augusti 2011 22:12

Såg på en gång när Alfred vaknade i morse att det här skulle bli en jobbig dag.

Ibland är han liom trött och gnällig hela dagarna och vill bara att man ska hjälpa honom att stå upp, ligga ner innebär gallskrik!

Idag va en sån dag.

Jag har mycket att göra nu inför den nya invigningen 5 september men idag fick jag nada gjort vilket gör mig stressad och gnällig ;-)

Fredrik fick dessutom jobba över så avlösningen dröjde.

Efter middan åkte jag upp till lokalen och började måla taket. Efter en stund kom resten av familjen och hjälpte till. Alfred var då på något bättre humör.

När det var läggdags för honom tog jag med honom hem och Fredrik stannade för att fortsätta måla klart taket.

I morgon och på lördagska jag jobba i butiken så då blir inget gjort i nya lokalen och snart har jag fulla golvet av kartonger med nyheter som väntar på att få plockas upp.


Av duochjagalfred - 24 augusti 2011 23:49

Alfred har länge vänt sig från rygg till mage men varje gång har hans ena arm kommit i klämm och då har han blivit skitförbannad och inte velat lega kvar på mage längre så vi har lixom inte tyckt att det räknats.

I förmiddags låg han på golvet och vände sig till magen omedelbart men den här gången började han inte skrika. Jag tittade på hur han koncentrerade sig och kämpade.

Den här gången har han bestämt sig hann jag tänka innan han tog spjärn med den fria armen och lyfte sig upp så han fick loss den arm som fastnat under kroppen.

Jag blev så himla glad och började klappa händerna.

Han tittade upp på mig och kiknade av skratt och det riktigt lyste av lycka i hans ögon.

Jag skulle just sträcka mig efter kameran och plötsligt rullade han tillbaka på rygg!

Alfred, du är magisk!

   

Av duochjagalfred - 23 augusti 2011 20:46


Idag har jag haft en riktigt bra dag.

Mina fantastiska svärföräldrar har varit hos oss sen i lördags och hjälpt oss med allt möjligt, tagit hand om Alfred medan jag målat och Fredrik jobbat, hjälp mig i nya lokalen, lagat mat... ja listan kan göras lång!

Mina föräldrar har hjälpt mig i nya lokalen och hela söndagen hjälpte min mamma mig att baka tunnbröd.

Det jag försöker säga är att vi alla har människor runt om oss som vi borde visa mer uppskattning.

Idag köpte jag blommor, gör det du oxå i morgon och ge dom till någon som betyder mycket!

Att det finns människor som ni betyder så oerhört mycket för mig.

Utan er skulle jag vara en mycket sämre människa och min älskade butik hade aldrig funnits!

Tack!


Jag, svärmor, Alfred och hundarna tog en promenad i det fina vädret på förmiddagen.

Dammtussarna bara yrde här hemma och påminde mig om att det var hög tid att skippa nya lokalen idag och ägna en tanka åt vårt hem.

Blev en riktig storstädning som slutade med 3 nya mattor.

Har inga mattor på sommaren eftersom det dras in så mycket gräs när vi använder altandörren för det mest men till hösten får dom flytta in.

När jag hämtade våra ryama från förrådet såg jag att dom fortfarande var fulla av hundhår fast det sista jag gjorde innan jag plockade undan dom var att dammsuga dom ordentligt.

Nu när Alfed ska börja krypa vill jag inte att han ska göra det på äckelmattor.

Åkte ner till "möblis"för att kolla om dom hade några och kom hem med 3 stycken jättefina som dessutom är lätta att dammsuga.

Att köpa mattor är inte billigt men med tanke på vad dom gör för hemmet är dom värd varenda spänn!

     

Jag älskar randigt  


På kvällen var det dax att sätta sig i bilen och åka till Vemdalen för att börja på ashtanga yoga. (En mer fysisk yoga som går ut på att hålla possitioner)

Har velat gå jättelänge men nu äntligen blev det av det ångrar jag inte en sekund, jättekul och en stor utmaning för mig som inte har så bra kontroll på kroppen, bara att andas rätt är skitsvårt och jag insåg efter 5 minuter att det var lika bra att skippa den rätta andningen första gångerna tills man fått lite humm om rörelserna.

Jag rekomenderar verkligen alla att pröva på!

När vi i nybörkursen var klara kom dom som går fortsättningskurs.

Träffade en tjej jag är bekant med.

- Jasså, tränar du yoga,.

- Har gjort det i 3 år nu och kommer aldrig sluta, sa hon.

När jag åkte hem spelades Randy Crawford med låten Almaz på radion.

*Lycka*

Hur har jag kunnat missa den rösten??

Nu ska hela familjen göra en tur ut i skogen med hundarna.

Bäst slut på bästa dan!

Av duochjagalfred - 22 augusti 2011 20:30

I dag köpte jag mig ett par nya gore tex skor.

Billiga? Nä!

Värda sitt pris? ABSOLUT!

    Skor är som vänner,

man kan aldrig ha för många.

Av duochjagalfred - 22 augusti 2011 20:15

Idag har Alfred klippt sig för första gången. Han har fått fullt av tovor av allt knussande mot kudden så dom klippte vi bort idag.

Tur att han har en del att ta av  

   

Av duochjagalfred - 21 augusti 2011 23:12

I dag har jag och mamma bakat 140 st tunnbröd på vår fina hembygdsgård.

Tunnbröden ska användas för att göra tunnbrödstut med viltskav som ska serveras på storgatan 12 när vi öppnar i nya lokalen. Ska även sälja tunnbröd tänkte jag.

           


Alfred är verkligen inne i en rolig tid nu. Han har upptäckt att man kan hålla i båda fätterna samtidigt, vilket han tycker är jätteroligt!

  Vårat hjärtegull!

Ovido - Quiz & Flashcards