- Du å jag Alfred

Alla inlägg under februari 2012

Av duochjagalfred - 27 februari 2012 21:02

I morgon lägger jag mig på operationsbordet igen.


 Förhoppningsvis för sista gången!


 

Av duochjagalfred - 26 februari 2012 23:14


Nu är jag beredd på att hålla med dig Janne

 

- Vår bästa tid ÄR nu!


       



Av duochjagalfred - 26 februari 2012 23:11


Ett bad är som majskrokar - man kan aldrig ta för många!


/ "Jum Jum"


 

Av duochjagalfred - 24 februari 2012 12:58

Idag är "Jum Jum" sämre igen.  Inte ett dugg matfrisk och vill bara sova.    

Lyckades få i honom ett mellanmål nyss men då somnade han nästan sittandes i stolen.

Fick ett leende i morse i alla fall.

Mammas lilla älskling!

 

För att hålla mig sysselsatt och inte behöva fundera så mycket har jag ägnat mig åt att baka idag.

Har blivit äppelkakor, biskvier och tranbärsbröd.


     


Freddan har kollat upp vilken hälsocentral som har jouren över helgen och som tur är har Hede den.

Jag och "Jum Jum" har varit på hälsocentralen men det verkar bara som att han är vanligt förkyld med hög feber så bara att avvakta.

När vi kom hem hade han piggnat på sig lite och åt av mammas nybakade bröd och drack lite saft.

Efter det ville han vila så nu sover han igen.

   

Har hänt en jobbig grej till oxå. I tisdags morse vid 6 tiden fick min gu`far S en hjärtattack och hans liv gick tyvärr inte att rädda. Träffade honom förra fredagen för sista gången. Skrämmande tanke att helgen som skulle komma skulle bli hans sista. Ambulansen som vi åkte in med till Östersund måste just ha hunnit hem till Hede när det hände.

När någons hopp tänds släcks någon annans...

Jag blev ombedd att sköta maten & fikat på begravningen nästa fredag och självklart ville jag ordna det för min gu`far. Kruxet är att min personal är bortrest och jag är både nyopererad och måste jobba i butiken då.

Som tur är har jag världens bästa mamma, moster och morbrors-fru som ställer upp och jobbar och hjälper mig då.


Det glittrar så gnistrande vackert i ån
det kvittrar så lustigt i furen
Här ligger jag lat som en bortskämd son
i knät på min moder naturen.
Det sjunger och doftar och lyser och ler
från jorden och himlen och allt jag ser/ Fröding

Vila i frid

Av duochjagalfred - 23 februari 2012 21:34



...5 bissingar!


Som sagt, mycket piggare idag.

Har kört omkring min bil med släp och det blev extra roligt när släpet blev fyllt av härliga majskrokar som man kunde sträcka sig efter när man ville.

Och med ytterligare en tand går det ju ännu snabbare att äta dom ;-)


 


                               

Av duochjagalfred - 23 februari 2012 13:33

I måndagskväll vid 17.30 blev Alfred sämre i sin förkylning. Hälsocentralen stänger klockan 17.00

Ringde sjukvårdsrådgivningen för att kolla upp vart närmaste jour fanns.

- ja det brukar inte vara någon munter upplysning, för den brukar ju vara i Sveg (7 mil härifrån) sa kvinnan i andra änden.

-Ja men nu är det ju så många turister i området som firar sportlov så kanske? sa jag.

- Jag ska kolla...... ja! den är i Hede ikväll.

- Pust! oki tack!


Kvinnan sa åt mig att ge "Jum Jum" ett bad mot hans höga feber så det gjorde jag.

Han som alltid annars brukar plaska på som bara den bara låg helt orkeslös i badkaret stackarn!

Somnade direkt efter badet.

Vid 22.30 vaknade hörde vi att han vaknade och hostade och när Freddan gick till honom för att kolla till upptäckte vi att han knappt kunde andas.

- Du måste ringa! ropade Freddan till mig.

I chocken slog jag numret till sjukvårdsrådgivningen igen.. ringde på nytt till 112 som omedelbart skickade ambulans. Freddan sprang ut med "Jum Jum" för att han skulle få luft medan vi väntade.

När ambulanspersonalen kommit tog dom först tempen som visade 39.2 fast han fått alvedon 3 gånger under dagen. Han fick inhalera adrenalin men eftersom det inte hjälpte första gången fick han en dos till. Efter det blandade dom till kostison som han fick dricka medan dom ringde in till sjukhuset i Östersund för att kolla om dom tyckte att vi skulle åka in eller vänta.

Vi skulle åka in.

Jag och Alfred åkte i ambulansen och Freddan tog bilen efter.

"Jum Jum" sov nästan hela vägen in och febern började släppa.

När vi kom in till Östersund hade han bara 37.5 och mådde mycket bättre.

Doktorn berättade att adrenalinet kickar igång hela kroppen så barnen blir alltid bättre av det men var något undrande över att ambulanspersonalen gav det direkt. Adrenalin är något som dom på sjukhuset tar till som sista åtgärd och för mycket kan stressa upp barnen så mycket att dom börjar klättra på väggarna.

Hon föreslog att vi skulle ligga över på patienthotellet men då frågade vi om vi fick åka till Brunflo istället och det var oki. Blev han sämre igen skulle vi omedelbart åka in igen.

Kom till Brunflo vid 4.30 tiden och det tog en bra stund innan jag kunde somna.


Tisdag-onsdag har han mest bara sovit och vägra ätit annat än välling och druckit vatten. Haft feber hela dygnen.

Idag har han varit mycket piggare men fortfarande väldigt hostig. Badade och då lossnade allt snor,har  ingen feber och har ätit bra. Man vet att han är sig själv igen för nu skrattar han hela tiden och vägrar va still :-)

Jag har hunnit sy några mössor till och börjar nu få en liten samling. Ska försöka sy en stund till ikväll och även hinna beställa hem lite nytt tyg. Någon som vet nån bra sida med billiga tyger??


 


Av duochjagalfred - 20 februari 2012 16:15

I lördags åkte vi till Åre. Skulle dit och kolla på Red bull crashed ice och hälsa på familjen Olofsson.

Tyvärr fick jag inget svar när jag ringde U och sen slutade telenätet att funka pga för mycket folk så något besök hos familjen Olofsson blev det alltså inte. Vi hade ändå jättemysigt! Strosade lite i affärerna och gick sen på Wersèns och käkade. Vilken nostalgi! Åkte förbi vårt gamla boende oxå och såg att det lyste i fönstret. Vårt gamla kärleksnäste ;-) På restaurangen fick vi tyvärr världens minsta bord vilket "Jum Jum" tyckte va helt perfekt! Han nådde precist allt och jag och F hade fullt schå att hålla koll på hans armar istället för att äta. "Jum Jum" charmade alla som satt omkring oss och tyckte att det var extra kul att busa med publik ;-) Åkte till Brunflo och sov över hos "svärisarna", där har man alltid helpension så man kan passa på att slappna av. Tyvärr kan dom inte säga samma sak när dom är hos oss och hälsar på i villa villekulla ;-) På söndagen hade jag, Frecko och "svärrfa" bestämt oss för att åka långfärdsskrillor. Kanonväder på morgonen MEN lagomt till att vi blivit redo blev det snöstorm.

Nåväl! Hörde min gamla gymnastiklärare i bakhuvudet - Det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder!

(En fras jag säkert fick höra hundraelva gånger under min skolgång) Vi trotsade vädretsmakter och bestämde oss ändå för att åka. Lämnade av en bil, en svärmor, en barnvagn och ett barn i badhusparken och åkte sen till Håvran som skulle bli vår startdestination. Gick som  smort i början när man hade medvind i ryggen men när stormen ändrade håll och la sig i sidled var det inte lika lätt kan jag meddela. 6,2 km och en helt trasig vänsterskinka senare var vi i mål.  Svärmor hade packat med fika men eftersom vädret var så dåligt fick vi fika i bilen men det var minst lika mysigt.

Alfred blev hängig och snorig på kvällen och sov hela vägen hem i bilen.

I dag har han blivit jätteförkyld med hög feber, snor och hosta och har mest bara sovit hela dan.

Stackars liten!

Pappa/morfar fyller 60 i morgon och vi hade tänkt ta med honom på en dagsutflykt till Norge och kolla på när Forbönderna kommer in i Röros men nu är både "Jum Jum" och pappa/morfar sjuka så det blir nog inte att vi åker. Typiskt! när man ska göra något kul kommer det alltid något i vägen.  Fettisdagen i morgon så om det inte blir någon resa så åker jag och jobbar (Frecko har ju tagit ledigt så han kan ju vara hemma med Alfred). Har ca 100 semlor förbeställda  + att det nog är många som inte har förbeställt men som ändå vill köpa.

Ska upp och duka i möteslokalen när F kommer hem för den är uthyrd för frukostmöte i morgon.

Av duochjagalfred - 15 februari 2012 21:53

Att träna box är det absolut roligaste jag vet!

Att ta ut sig så totalt att armarna skakar efteråt och pulsen varit på topp.

Jag är så glad över att lilla Hede har en sån tillgång som vår tränare H som peppar oss och gör det möjligt för oss som vill att utöva denna sport. Vi som tränar peppar varandra till max och hjälper varandra framåt varje vecka.

När man som jag, arbetar ensam är det så himla gott att få denna tid av samhörighet i en grupp.

Box innehåller både styrka, motion och mycket mental träning. Bättre coreträning kan jag inte tänka mig, min mage och ryggmuskulatur är så mycket bättre tack vare boxen!

Jag har äntligen hittat min grej som jag är bra på och jag rekomenderar alla att pröva på.


Hade ett gäng som hyrt möteslokalen även ikväll. Så himla kul att det rullar på!

Gjorde smarriga ciabattamackor med salami och brieost.

Efter träningen, 21.30 åkte jag upp för att städa ihop och nu väntar en förhoppningsvis god natts sömn.


Hoppas att farfar S har haft en bra födelsedag. Han skickade ett fint mms med en bild då han hade på sig "farfars-tröjan" han fått av "Jum Jum".  ;-)


Fredriks nya telefon kom idag....naturligtvis inte min...men men kanske i morron.

Han har ägnat kvällen åt sin nya leksak. (Hade inte ens tid att äta hjärtbakelsen jag tagit hem till honom tillsammans med mig ;-) Ska inte säga nått, dagens telefoner är ju som datorer så när min anländer kommer jag ju bli precist likadan själv ;-)

Såhär ser Freddans nya ut:

och det här är min:


Ovido - Quiz & Flashcards